Koncerti

Otvoren ciklus Lisinski subotom - zaustavili smo tišinu! Sada najglasnije!

Otvoren ciklus Lisinski subotom - zaustavili smo tišinu! Sada najglasnije!

Lisinski subotom centralno je mjesto glazbene kulture u Hrvatskoj. Tradicija koja traje nekoliko desetljeća i ugošćuje najveće svjetske zvijezde klasične glazbe.

No, ne samo to, ovaj ciklus daje i jedinstvenu mogućnost mladim hrvatskim glazbenicima da steknu jedinstveno iskustvo nastupa na velikoj pozornici, pred 1800 posjetitelja, s prominentnim svjetskim orkestrima, što im je važna odskočna daska za daljnji razvoj karijere.

A klasičara svjetskog uspjeha, koji su svoje prve korake napravili na pozornici Lisinskog, danas već ima na pretek. 

2020. je nevjerojatna godina, u kojoj je dvorana Lisinski postala ta koja je trebala ponovno naučiti kako hodati i to u mračnoj i nepredvidljivoj šumi zvanoj "novo normalno" u kojoj su razrušene krošnje stabala zapravo najveće prepreke.

Ironično, baš su jučer, na dan kada su mnoge koncertne dvorane diljem Europe naprasno zatvorene uslijed novog lockdowna, objavljeni su rezultati njemačkog istraživanja provedenog u kolovozu koje je pokazalo da je na koncertima sjedećeg tipa, na kojima publika nosi masku, mogućnost zaraze iznimno niska

U Hrvatskoj, koncerti na zatvorenom prostoru dozvoljeni su već neko vrijeme, s limitom od 500 posjetitelja te provođenjem svih dodatno propisanih epidemioloških mjera. No, tišina u Lisinskom punih 237 dana nije se dogodila isključivo zbog pandemije, već zbog posljedica potresa koji je zadesio Zagreb 22. ožujka ove godine. 

 

 

Radovi na sanaciji oštećenja otvorenje nove sezone odgodili su za čak mjesec dana dok je zbog generalne situacije u svijetu u posljednji čas zbog bolesti svoj nastup otkazala pijanistica Martha Argerich te je, srećom, vrlo brzo pronađena jednako dobra "zamjena", legendarna pijanistica Maria Joao Pires. Ravnatelj, g. Dražen Siriščević, na samom je početku koncerta spomenuo kako Maria nikako nije zamjena, već "božji dar", s čime su se složili mnogi posjetitelji, oduševljeno komentirajući nastup.

Otvorenja sezone uvijek su posebna, posebno uzbuđenje vlada Dvoranom koja obavezno bude ispunjena do posljednjeg mjesta. A sinoć smo zapravo imali dvije dvorane, jedna je bila ona stvarna, u kojoj je samo dio stalnih posjetitelja pod maskama na međusobnoj distanci pratio program, a druga je bila virtualna, u kojoj su svi ostali program mogli pratiti u direktnom prijenosu iz udobnosti vlastita doma.  

Maria Joao Pires u Lisinskom je posljednji put nastupila prije sedam godina, a izjavila je kako se ovdje osjeća kao kod kuće, da je mjesto ispunjeno posebnom toplinom te da ju samo lijepa sjećanja vežu za Zagreb.

Toplina ambijenta te je večeri posebno naglašena blagom plavo-crvenom rasvjetom zbog čega je doživljaj čitavog koncerta intimniji i direktniji. Zagrebačka publika Mariu naprosto obožava, a kako i ne bi kada se radi o uistinu čarobnoj pijanistici.

 

 

Na pozornici krhka, s tipkama klavira prilično nježna, a ljepota zvuka koju stvara riječima je teško opisiva. Svaki ton koji stvori obiluje lakoćom, ležernošću i iskrenošću. Možda je najbolja riječ koja opisuje njenu interpretaciju - sloboda. Upravo ona sloboda koja nam posljednjih nekoliko mjeseci neopisivo nedostaje, u kojoj je duša ispunjena i mirna, lišena bilo kakvih svjesnih ili nesvjesnih strahova ili ograničenja. Otpuštanje nemira i prepuštanje glazbi kao takvoj - na dva sata u Lisinskom smo doživjeli utopistički trenutak, svojevrstan mikrokozmos i ponovno proživjeli ono što smo nekada uzimali zdravo za gotovo, a danas, nakon samo nekoliko mjeseci, čini nam se kao znanstvena fantastika, vrh strme planine koji je potrebno ponovno osvojiti.

Oslobođenje i smirenje unutarnjeg, ljudske srži, onog nevidljivog u nama što nas čini živima, a zbog cjelokupne je situacije nasilno potisnuto i ostavljeno da čeka neke bolje trenutke, što je dugoročno apsolutno neodrživo.

Umjetnica je publiku počastila s dvije Beethovenove Sonate, onom u As-duru i c-molu te Debussyjevim "Suite bergamasque", djelom čiji je jedan stavak poznata "Clair du lune". Doživljaj ovog stavka bio je uistinu impresivan, a gromoglasan aplauz koji je ispunio dvoranu i stojeće ovacije bio je toliko jak kao da je dvorana dupkom puna! 

Ovakvi su događaji dokaz da je kultura nužnost, posebice u ovim teškim vremenima; te da bez glazbe nema života u pravom smislu. I ako ga ima, koliko on zapravo vrijedi?

Veliki je uspjeh što je Lisinski ovako blistavim sjajem otvorio novu sezonu. Gostovanje Marie Joao Pires kao inozemne umjetnice bio je veliki logistički izazov, jer Zagreb, koji je nekada gotovo svaki dan ugostio nekog od inozemnih glazbenika, već sedam mjeseci nije.

Gotovo je s tišinom. Sada najglasnije i najsnažnije! U našem hramu glazbe, Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog.

Maja Trstenjak
Maja Trstenjak

Glavna urednica portala Sound Report