Koncerti

68. Zagrebački festival - povijesno pandemijsko izdanje uz fantastičan nagovještaj nove glazbene ere

photo: Zagrebački festival, credit: Matej Grgić

68. Zagrebački festival - povijesno pandemijsko izdanje uz fantastičan nagovještaj nove glazbene ere

"Mogu li festivali ponovno zasjati starim sjajem?", pitanje je koje se konstantno ponavlja unazad nekoliko godina te se odnosi na zlatno doba Zagrebačkog, Splitskog i ostalih "revijalnih" festivala, odnosno domaćih festivala zabavne glazbe. Naravno da može i već jest, evo sinoć, kada je održan 68. Zagrebački festival, svojevrsno povijesno izdanje ovog uglednog i poznatog glazbenog događaja.

Povijesno izdanje, jer je održano bez publike, sukladno #situaciji još uvijek aktualne pandemije. Naglasak je bio na produkciji i scenografiji koja je osigurala da pozornica u izravnom prijenosu uistinu djeluje impresivno, raskošno i itekako dostojno jednog ovakvog događaja. 

Osim pozornice, zasjala je glazbena ekipa koja je bila raznovrsnija nego ikad, uz nekoliko veoma zanimljivih iznenađenja, koja će sada zasigurno razuvjeriti i one najveće skeptike u budući smjer razvoja domaće estradne scene. Istina je da je unazad nekoliko godina došlo do određene stagnacije hrvatskog mainstream pop, odnosno estradnog zvuka i da su mlade nade često bile ukalupljivane u određene predvidljive radijske formate, no sada je postalo i više nego jasno svima da je takav stav dugoročno neodrživ za cijeli lanac vrijednosti domaće glazbene industrije, stoga je ovogodišnje izdanje Zagrebačkog festivala izvrstan reprezentativni primjerak i optimistična najava bliže, nadajmo se i dalje budućnosti estrade u kojoj se i dalje cijeni i njeguje kvaliteta, a istovremeno se prihvaća kreativnost, inovativnost i raznovrsnost žanrova.

 

 

Tako je sve ugodno iznenadila i oduševila već sama najava odabira pjesama Kuku$a i z++-a, a ono što je uslijedilo, do prije već godinu dana bilo je gotovo nezamislivo. Kuku$ i z++ tako su napustili etiketu "underground" izvođača te uspješno isplivali na površinu i postali poznati široj populaciji. Naravno, radi se o prilagođenom formatu koji se kod Kuku$a više, a kod z++-a manje razlikuje od ostatka opusa, no samo prihvaćanje do sada relativno negiranog i ignoriranog dijela scene od strane "establišmenta" veliki je korak naprijed i uspješna formula za ponovnu popularizaciju Zagrebačkog festivala među publikom kojoj je televizija često medij koji najmanje prate.

Pobjedu je odnio Matija Cvek, u potpunosti opravdano. Moglo bi se diskutirati da se radi o “ziheraškom” potezu žirija, no činjenica jest da je Matija jedan od trenutno najperspektivnijih pop izvođača. Njegov je novi album nadmašio sva očekivanja, a pobjednička pjesma “Ptice” duboko se ukorijenila u radijski eter, gdje će sigurno ostati godinama dok je istovremeno vladala trending sekcijom YouTubea. Kombinacija kvalitetne pjesme i kvalitetnog mladog izvođača koji je do sada stekao uistinu široku publiku i sljedbu onih većih obožavatelja, tzv. fan bazu, veliki je uspjeh i izvrstan spoj tradicionalnog uz elemente modernog. Zvuči uvjerljivo i dobro, stoga će biti zanimljivo pratiti daljnji razvoj njegove karijere. 

 

 

Radijski eter u posljednjih je nekoliko mjeseci prodrmala i pjesma “Nema pravila”, na temelju čega je zaradila i nominaciju za nagradu Cesarica. Kuku$ je tako postao sveprisutan i otvorio potpuno novo poglavlje karijere koje se pokazao kao uspješan nastavak strateškog plana koji su prezentirali nedavnom modifikacijom zvuka. Nastup su odradili profesionalno, priliku su shvatili ozbiljno i s velikim poštovanjem prema tradiciji Festivala, opet, zadržali su prepoznatljiv karakter i scensku pojavu koja iz izdvaja iz mase, zbog čega su osvojili treće mjesto prema glasovima stručnog žirija. 

 

 

Jednu od najkvalitetnijih pjesama zasigurno je imao z++, također festivalski debitant, svojevrsni autsajder koji se po prvi put susreo s ovakvom vrstom produkcije i izvođenja. Radi se o veoma talentiranom umjetniku, kantautoru s ogromnim potencijalom, obožavanim u cijeloj regiji, za čiji se koncert redovito traži ulaznica više. No, zbog cjelokupne pandemijske situacije do sada nije dobio priliku odraditi previše nastupa. I dok njegova vjerna publika itekako poznaje svaki njegov stih, svojim je ukazanjem za Zagrebačkom festivalu pobudio interes jedne potpuno nove struje. Neodoljivo zarazna pjesma “Moj svijet” sjeda na prvo slušanje, prepoznatljiva i funky, ima istinski potencijal za dugotrajnost.

 

 

Intrigantan je bio i Miki Solus, koji je za vrijeme izvedbe svoje ode Zagrebu zvanoj “Fontane” trčkarao u krug što je djelovalo kao potpuna improvizacija, a izgledalo naprosto odlično. Miki je Miki, to nije bilo neočekivano od njega, funkcionira i više nego dobro u bilo kojim uvjetima. Pomalo neočekivan bio je reggae zvuk Nene Belana, čija je pjesma “Teško je” osvojila drugo mjesto. 

Mlade snage apsolutno su izdominirale festivalom, od kojih je potrebno posebno izvoditi nastup i pjesmu Mie Negovetić i Edija “Ljubav nema kraj”. Predivna balada, uz predivan spoj dvoje izuzetno talentiranih i izvrsnih glazbenika pun je pogodak. Oboje su uz vrhunske vokalne sposobnosti dokazali da su fantastični autori s velikom perspektivom. 

 

 

Naravno, bilo je tu i slabijih nastupa, no ovih se nekoliko spomenutih mladih nada u potpunosti izdvojilo od ostatka, udahnulo svježinu tradiciji Zagrebačkog festivala i ostvarilo cilj - formiralo hitove koji su se već sada osigurali prepoznatljivost. Djelomično su modificirali zvuk uspjeha - ova je mlada ekipa i službeno, moglo bi se reći, zasluženo dobila dopuštenje da upravlja formiranjem kvalitetnog razvoja i promjenom najpopularnijeg estradnog zvuka, s naglaskom na inovativnost i kreativnost uz neizostavnu kvalitetu. S autorske i izvođačke strane. 

Jesmo li ovime ponovno zakoračili u zlatno doba festivala zabavne glazbe? Zasigurno jesmo, a budući da se s vremenom sve jednostavno mora promijeniti, tako je i zvuk “zabavnog” dobio novoprihvaćen oblik. Bila je to večer spoja tradicionalnog i modernog, dok je najbolji predstavnik tradicije zasigurno bio Stjepan Jimmy Stanić koji je apsolutno briljirao izvedbom pjesme “Mama Inez”. 

Do sljedećeg izdanja, 69. Zagrebačkog festivala.

 

Autor fotografija: Matej Grgić

dr.sc. Maja Trstenjak
dr.sc. Maja Trstenjak

Glavna urednica portala Sound Report