Intervju

Ljudi iza scene: Karlo Prašnjak (HiiTrash)

Ljudi iza scene: Karlo Prašnjak (HiiTrash)

U Hrvatskoj je tradicija glazbenog novinarstva i kritike uistinu impresivna, što itekako pridonosi kvaliteti i razvoju glazbene scene. U regiji prednjačimo u broju glazbenih portala, ali i kritičara koji aktualno prate događanja i publici predstavljaju ono najbolje te ističu mogućnosti unapređenja cjelokupne glazbene industrije, što je od neizmjerne važnosti, posebice danas, u doba hiperprodukcije.

Baš i kao sama glazba, glazbeno novinarstvo mijenjalo je svoj oblik tijekom godina, no uvijek je s istim ciljem okupljalo entuzijaste koji svojim kvalitetnim djelovanjem doprinose kvaliteti glazbene umjetnosti te potiču publiku na kritičko razmišljanje. Glazbeno novinarstvo najnovije generacije trenutno se razvija na društvenim mrežama, kako i u kojem obliku popričali smo s Karlom Prašnjakom, glavnim urednikom popularnog HiiTrash (@thehiitrash) Instagram profila posvećenog „hip hopu, pop kulturi i urbanom“.

 

Za početak, zamolila bih Vas da se predstavite našim čitateljima.
Pozdrav, zovem se Karlo Prašnjak, živim u Osijeku i studiram na Filozofskom fakultetu, smjer povijest umjetnosti i informatologija. 

 

Kako i kada je nastao "HiiTrash", koliko vas je trenutno u ekipi? 
HiiTrash je nastao početkom 2019. godine na inicijativu jednog mog kolege s faksa. Javio mi se jedan dan s idejom kako bi bilo dobro stvoriti portal koji će se baviti hip hopom i kulturom oko njega, uključujući sport, pop kulturu i umjetnost. U početku je čak i postojao hiitrash.com portal, ali kako su svi počeci teški, nismo imali gotovo nikakav promet. S vremenom smo prestali objavljivati članke, kolega je našao posao kao novinar na jednom sportskom portalu, ali ja nisam htio odustati od ideje. Pred kraj 2019. aktivnije sam se posvetio Instagramu s ciljem stvaranja publike oko njega. Profil i kvalitetu praćenja aktualne scene su primijetila mnoga velika imena na našoj sceni te je profil ubrzo pokupio solidan broj pratitelja.
Pošto je posao volonterski, ekipa koja mi pripomaže oko sadržaja se često mijenja. Trenutno sam tu ja, kao glavni urednik koji piše gotovo sve tekstove, radi storyje i oblikuje sav vizualni sadržaj. Jedan dečko mi pripomaže oko Spotify playlista, a u kontaktu sam s još jednim dečkom s kojim radim na HiiTrash portalu. Također, mjesta ima za još ljudi koji su voljni raditi na razvijanju započete ideje.

 

Volontirate li ili su sponzori već prepoznali Vaš trud?
Trenutno HiiTrash je volonterskog karaktera, do sada nam se nije javio niti jedan sponzor, ali smo otvoreni za razne suradnje, naravno unutar sadržaja s kojim se stranica bavi.

 

Na profilu pratite vijesti i događaje povezane s hip hop kulturom. Kako to da ste se usredotočili baš na ovaj žanr?
Uz hip hop kulturu, profil nastoji pratiti vijesti o filmovima, serijama, sportu i umjetnosti. Za taj sadržaj sam se koncentrirao zato što na našoj domaćoj i regionalnoj sceni ne postoji portal koji se isključivo bavi ovim tipom glazbe i srodnim temama. U posljednjih par godina, domaća i regionalna trap scena se razvija velikom brzinom te se pojavio veliki broj kvalitetnih repera koji rade dobru glazbu, a cilj HiiTrasha je da ih približi publici i pruži im platformu koja će valorizirati njihovo stvaralaštvo.

 

 

Koje je vaše viđenje o Vašoj ulozi na domaćoj glazbenoj sceni?
Naša uloga je prikazati ljudima domaću trap scenu, a to radimo tako što na svome profilu pišemo i pratimo aktualna zbivanja na sceni. Također, vjerujem da publici skrećemo pozornost na neku novu i dobru glazbu koju vjerojatno ne bi ni čuli. 
Uz pisanje o novoj glazbi, vodimo i Spotify playliste koja se često ažuriraju i sadrže najbolje od balkanskog trapa. Imao sam priliku razgovarati s više izvođača koji su mi rekli kako su primijetili da dobar broj slušatelja dolazi upravo s naše Balkan Trap liste. 

 

Sadržaj distribuirate preko Instagram profila, kako to da ste se odlučili baš za ovaj medij? Jeste li razmišljali o pokretanju portala?
Kao što sam već rekao, u početku je postojao HiiTrash portal te mi je u planu u skorijoj budućnosti ponovno ga pokrenuti. Instagram je jako dobra platforma za početak. Za njega sam se odlučio jer je idealan za stvaranje prve publike s kojom možeš izgraditi specifičan odnos te je jako dobra odskočna daska za nadolazeće ozbiljnije planove. 
S Instagramom mi je bio cilj stvoriti stranicu gdje ljudi mogu doći i na jednom mjestu pronaći sve vezano za hip hop i srodne mu teme. Iako je dobar za prikupljanje publike, ipak ima neke nedostatke. Pošto je naglasak na vizualima, velike količine teksta nisu baš poželjne, ali u nedostatku platforme na kojoj bi pisao, to i dalje činim u objavama.

 

Gdje pronalazite uzore za upravljanje i stvaranjem sadržaja na Vašem profilu i koji su?
Inspiraciju za stvaranje sadržaja pronalazim gledajući razne strane portale, kao i njihove Instagram profile. Tako analiziram njihov način prezentiranja određenih sadržaja, gledam njihove vrline, ali i mane, te na temelju toga oblikujem svoj sadržaj na profilu. Glavna inspiracija mi je američki Complex. To je magazin koji postoji već gotovo 20 godina, počeli su kao časopis, ali prilagođujući se novim vremenima postali su internet portal. Također, tu je i niz raznih Instagram profila koji se bave hip hop ili filmskim vijestima od kojih crpim informacije i inspiraciju.

 

Vaš način prenošenja vijesti i ostalog sadržaja je drugačiji od konvencionalnih glazbenih portala. Fokus stavljate i na vrhunski dizajn samih objava. Tko izrađuje vizuale i koliko Vam to oduzima vremena?
Veliki naglasak na vizualnom dizajnu stavljam zato što je kod Instagrama vrlo bitno uhvatiti pozornost osobe pored mora raznog sadržaja. Uz to, bitno je i zadržati osobu na određenoj objavi kako bi pročitala opis ili barem prolistala kroz slike/videe, a to se jedino može s privlačnom naslovnom slikom. Sav vizualni sadržaj izrađujem sam na Photoshopu, Premieru ili preko raznih aplikacija na mobitelu. Neki dizajnovi oduzimaju više, a neki manje vremena, sve ovisi o temi koju obrađujem. Što se tiče Instagram Storyja, s njima sam se već uigrao tako da ih mogu napraviti za 5-10 minuta, iako se i to ponekad zna razvući, dok za neke objave potrošim i po sat-dva.

 

 

Kakvo je Vaše mišljenje o glazbenom novinarstvu u Hrvatskoj? Koga od lokalnih glazbenih medija/novinara pratite?
Ne pratim toliko glazbene portale u Hrvatskoj, ali to je zbog osobnih preferencija. Najčešće ne obrađuju teme koje me interesiraju, pa zamjenu pronalazim na raznim stranim portalima ili surfajući Instagramom po raznim profilima.

 

Kao pripadnik najnovije generacije glazbenih novinara, što biste savjetovali drugim kolegama glazbenim novinarima?
Po mom mišljenju portali koji su aktivni duži niz godina bi se trebali malo više okrenuti aktivnosti na drugim društvenim mrežama. Što primjećujem, jedina aktivnost osim portala im je na Facebooku, koji je bio u redu prije par godina, ali pojavom novih mreža bila bi šteta ne iskoristiti ih, naravno ako im je prioritet dovesti novu publiku. Također, mislim da bi se trebali koncentrirati za izradu drugačijeg sadržaja poput video-intervjua, raznih emisija i slično. Došlo je vrijeme kada pisani tekstovi više nisu najprivlačniji te je potrebno pronaći drugačiji način kako prenijeti vijest, odnosno poruku. 

 

Polako uvodite i glazbene kritike, koliko Vam je teško (ili lako) napisati iskrenu kritiku? Koliko smatrate da je ona važna i relevantna za scenu?
Iskrenu i konstruktivnu kritiku je teško napisati jer postoji puno kriterija koji se moraju ispoštovati. Za nju je potrebno mnogo vremena, pomno slušanje glazbe, kao i dobro poznavanje samog glazbenika i žanra. Također, treba biti oprezan da sve bude na mjestu, da nije bezrazložno nabrajanje stvari koje ti se ne sviđaju. Ne znam jesam li još uvijek u potpunosti sposoban napisati adekvatnu kritiku, ali to je nešto što se vježbanjem i stalnim radom može naučiti, iako vjerujem da sam na nekoj relativno korektnoj razini te da mogu reći nešto što stoji. 
Kritika je više nego potrebna i to ne samo u umjetničkom stvaranju, nego u svakom aspektu života. Kritika kao takva često ima loše konotacije jer zadire u tuđe subjektivne stavove i onda ju se automatski odbacuje, ali bi ju se trebalo uzeti, razmisliti o napisanom te na kraju donijeti vlastiti sud.

 

Koji su Vaši glazbeni favoriti s domaće glazbene scene?
U zadnje vrijeme domaća scena je poprilično buknula te se pojavio veliki broj zanimljivih repera. Što se tiče favorita, sviđa mi se što rade dečki iza Belaj Recordsa, a to su Liloslav, Ofiraga i Džin Ma. Liloslav i Ofiraga su se pojavili prošle godine s kratkim mixtapeom, a za ovu su najavili svaki po solo projekt i nastavak prošlogodišnjeg mixtapea.
Također, tu su i ziheraši poput Grše koji radi vrlo kvalitetan rap, 30Zona koja je nezaustavljiva, ali i Zembo Latifa koji se dokazao s prošlogodišnjim albumom. Sviđa mi se što rade i dečki iza Apolla. Uz poznatu postavu koju čine Klinac, Baskjat i Yungkulovski, svako malo se pojavljuju s nekim novim izvođačima.

 

I za kraj, što u bližoj budućnosti možemo očekivati od HiiTrasha?
Ne bih htio ništa previše obećavati jer u ovo nepredvidljivo vrijeme je to vrlo teško, ali mogu reći da HiiTrash nastavlja donositi najnovije vijesti iz domaće i regionalne trap scene. Nemamo u planu stati i nastavljamo raditi. Imamo puno ideja oko ovog projekta i nadam se da ćemo ih uspjeti oživiti.

 

dr.sc. Maja Trstenjak
dr.sc. Maja Trstenjak

Glavna urednica portala Sound Report