Intervju

Ja sam autor: Melita Lovričević

Ja sam autor: Melita Lovričević

Melita Lovričević glazbena je umjetnica, autorica, glazbena pedagoginja i terapeutkinja, ali i promotorica jazz glazbe. Uz klasičnu pozadinu, publiku je osvojila svojom vizijom jazz klazbe s kojom stalno eksperimentira te iznenađuje novim projektima i djelima.

Kako izgleda Vaš autorski proces, kako nastaju vaše pjesme?  
Nema pravila, iako se sve bazira na setu pravila koja sam naučila kroz različito umjetničko školovanje. Inspiracija je predivna stvar, no dolazi ako ju prizivate u kontinuitetu. Svakodnevno uranjam u glazbu, kroz trening, vježbanje, pripremu programa, nastupa, radionica, suradnji, projekata, kroz istraživanje instrumenata koje poznajem, koje ne poznajem, slušanje drugih umjetnika kroz raznolike žanrove. U toj rutini bez konkretnog slijeda i rasporeda pronalazim svoje zadovoljstvo te hvatam male glazbene vizije koje su mi u orbiti. Uvijek nešto zapišem, otpjevam u mobitel, spremim za kasnije, ili ako sam uz klavir stvorim neku skicu. Vodi me generalna ideja/filozofija/poruka koju želim prenijeti (ipak je glazba s tekstom), te određeni harmonijski slijed, zvuk instrumenta koji odgovara uz glavnu ideju. I slijedim tijek misli zanimljivih knjiga, diskusija, intervjua, razgovora s biranim sugovornicima.

Što vas inspirira ovih dana?
Život. Velika sam promatračica, kroničarka, kritičarka, istraživačica istog. A onda knjige, filozofija, začini, priroda, sintesajzeri, Chavela Vargas (nedavno sam ju izvodila pa sam u toj fazi još ostala)... i glazba. Uvijek glazba.

Koja pjesma koju ste napisali vam je posebno draga i zašto?
Mislim da je najveći klišej odgovor, ali ne bih mogla izdvojiti niti jednu. Svaka je dio mene i ono što je važnije, ima uz sebe proces nastanka koji dijelim s onima s kojima stvaram. Taj proces je za mene najljepši dio priče.

Kada biste mogli odabrati jednu pjesmu općenito i staviti na nju svoj autorski potpis, koja bi to pjesma bila i zašto?
Malo ste me nasmijali, jer ponovo je neobično teško odgovoriti na ovo pitanje. Kako se uz nju redovito upjevavam i zagrijavam prste, ne bih se bunila da uz kompoziciju J. S. Bacha, popularno zvanom ''Air'' (D-Dur; BWV 1068), piše moje ime.

Koji je domaći autor imao poseban utjecaj na Vaš rad i zašto?
Doista ne bih mogla nikoga izdvojiti. U zadnjih godinu i pol dana fokus mi je bio na hrvatskim kompozitorima klasične glazbe (Papandopulo, Zajc, Lisinski, Bersa, Sorkočević, Pejačević, Tijardović, Gotovac) s obzirom da sam s More Love Ensembleom, mojim jazz projektom, izdala crossover album ''Crossing'', inspiriran upravo njihovim djelima. Ako govorimo o domaćim autorima, zadnjih par mjeseci fokus mi se prebacio na skladbe Alfija Kabilja, čijim se pjesmama inspiriram za jedan budući projekt. Pratim i aktualnu autorsku scenu, te s obzirom da sam insajderica mogu potvrditi nekoliko  zanimljivih autorica i autora, no ne znam koliko dolaze do izričaja, koliko ih publika percipira. No, ja dolazim iz klasike i jazza, pa vjerujem da u temeljima i neke najluđe eksperimentale, koju možete čuti u našem projektu Transonik na primjer, leži i nešto od te glazbe.

Preko koje platforme najradije slušate glazbu i zašto?
Kombiniram. Gradim svoju fonoteku jer volim slušati albume, pogledati dizajn omota, imati fizički primjerak. Također koristim Spotify, Youtube, birane radio aplikacije poput Radio Swiss Jazz, Classic FM, fip…

Koliko vam je važna prisutnost na streaming servisima i, iz Vaše perspektive, koje su im prednosti, a koje nedostaci?
Svaki medij je važan pa tako i streaming servisi. LIVE ima svoju ulogu, radio, TV svoju, a digitalno, s obzirom na trendove konzumiranja glazbe u svakodnevnim aktivnostima većine slušatelja, zasigurno ima svoju. Ne možemo se praviti da ne živimo u 21. stoljeću. Mobiteli i tableti zamijenili su tradicionalnije kanale te time ovi digitalni su - nužnost. I sama ih koristim. Nedostaci se ukazuju, kao i u većini drugih stvari, pri lošem korištenju (ukoliko tu i tamo ne odete ipak na neki LIVE, ne kupite neki album, ne pogledate neku izvedbu…) te kada se potegne poslovni moment tj. pitanje zarade. No, ne bi ulazila detaljnije u tu temu.

Koji su najveći izazovi s kojima se susreću domaći autori? Što biste unaprijedili?
Biti dovoljno lud ili hrabar, te  ne podlijeći mainsteam mišljenju, obrascima po kojima se treba ''stvarati glazba'', graditi imidž, birati teme, suradnike, influensati kroz samo određene vrijednosti/stvari… Izazov je ostati svoj te ustrajati u nekom sebi iskrenom izričaju na nedovoljno razvijenom tržištu. U tom nam svakako može podrška i partner biti svaki medij zainteresiran za plasiranje raznolikosti, kako bi ona došla do što šire publike a ne ostala zarobljena u bespuću digitalnog svijeta, te kako bi organizatori raznolikih zbivanja imali dodatne poticaje pri angažiranju raznih izvođača, a ne možda uvijek jedno te istih, jer je sa njima sigurnije da će publika onda doći na koncert… Razvoj ušiju i očiju i kompletne palete slušatelja i organizatora je za mene lijepa vizija budućnosti.

dr.sc. Maja Trstenjak
dr.sc. Maja Trstenjak

Glavna urednica portala Sound Report