Specijal

Zapadni Berlin, prošlo stoljeće - Blixa Bargeld kao barmen u Risiko dobiva otkaz i daje ga Caveu, Nicku...

Zapadni Berlin, prošlo stoljeće - Blixa Bargeld kao barmen u Risiko dobiva otkaz i daje ga Caveu, Nicku...

Krajem sedamdesetih i tijekom većine osamdesetih Berlin, pardon Zapadni Berlin bio je žarište nesvakidašnje umjetničke produkcije. Zaboravite Istočni Berlin. Bio je Hladni rat, a Istočni Berlin Rusi su odvojili od Zapadnoga zidom i žicom. To je bio drugi svijet. Grad je bio podijeljen bez ikakvog pravila ili plana.

Zato je David Bowie koji je prvi došao stvarati u Zapadni Berlin iz čuvenog Hansa Ton Studija kroz prozor gledao zid udaljen da se praćkom možeš dobaciti. I zato je mogao  vidjeti mladi ljubavni par kako se ljubi na klupi ispod zida što je rezultiralo pjesmom „Heroes“. Makar i samo za jedan dan... Producentu Viscontiju smetalo je što je golim okom mogao vidjeti ruske vojnike kako ih motre s osmatračnice.

U Berlin je u drugoj polovici sedamdesetih godina Bowie došao s Iggyijem Popom. Petnaest godina kasnije Bowie mi u Frankfurtu priča: “Zapadni Berlin bio je tih godina uzavreli umjetnički grad. Sjatili su se ne samo muzičari nego i slikari i filmski redatelji, Wim Wenders na primjer. Osim toga tu je započeta kasnije svjetski poznata klupska scena. Dok je ostali svijet bio još u punku ili post punku, Berlin je eksperimantirao s elektronikom, afričkim ritmovima i bio stvarno inovativan.

Nick Cave došao je u Berlin još s Birthday Party nakon što mu se London smučio. U Zapadnom Berlin kao da je prodisao u svakom pogledu. Napustio jer Birthday Party i počeo karijeru sa The Bad Seeds. Snimio je prve albume kao Nick Cave & The Bad Seeds ali i postao pravi heroinski ovisnik. Bio je to i prije, ali sada je heroin uzeo maha. U Berlinu se zadržao, živio sve do kraja osamdesetih. 2008. godine kada sam radio s njim zadnji od četiri velika intervjua, bio je u Berlinu zbog nastupa na Tempodromu, zapitao sam ga kako tada doživljava Berlin u odnosu na onaj Zapadni iz osamdesetih. Ipak je proveo skoro deset godina u dosta teškoj materijalnoj i ovisničkoj situacija. Je li primijetio i koje promjene u gradu deset godina nakon rušenja Zida:

Berlin je tada stvarno bio živahan grad, umjetnički živahan i poticajan iako meni ne ovisi gdje stvaram. Nemam pojma gdje i što se i je li se što promijenilo jer osamdesetih sam uglavnom bio u Kreuzbergu, kafićima, lokalima i nisam u stvari bio u ostalim dijelovima grada“.

Nakon Berlina Cave se kratko vratio u London, a onda je dvije godine živio u Brazilu uglavnom u Sao Paolu.

No, ono što je za ovu priču važno je da je uzavreli grad u koji su dolazili velikani iz cijeloga svijeta, imao, rekli bi, u svojoj utrobi i temeljima grupu muzičara koja ga je proslavila, a koji su bili pravi berlinčani. Rođeni u Berlinu i u skladu sa situacijom nazivali se Einstürzende Neubauten, a predvodio ih je čudan tip pod pseudonimom Blixa Bargeld. Neubauten su odbacili sve moguće konvencije (čitaj: uobičajeno stvaranje glazbe s instrumentima) i nabavili na desetke bušilica, sličnog alata i stvorili, novinari su to kasnije nazvali, - industrijski rock.

Blixa i ekipa nisu se s tim nazivom opterećivali, a posebno ne pojavom mnogih novih bandova koji su se također krstili industrijskim rockom. Nisu se Einstürzende Neubauten obazirali ili divili tim silnim umjetnicima iz svijeta koji tu stvaraju nove vrijednosti.

Blixa Bargeld mi objašnjava:

Ma mislim da je to oko Zapadnog Berlina sve skupa malo pretjerano. Dolazilo je mnogo mladog svijeta u Zapadni Berlin jer je ovaj dio grada bio neusporedivo u svemu jeftiniji od ostalog dijela Zapadne Njemačke, a i tko je živio u Zapadnom Berlinu nije podlijegao služenju vojnog roka.

Naravno da se Blixa Bargeld družio s tipovima kao što su Nick Cave i njemu slični. Najčešće su dane i noći provodili u jednom lokalu s nekoliko separea (Risiko), odvojeni su bili ovisnici od uživatelja alkohola i kocke. Jedno vrijeme vlasnik lokala zaposlio je Blixu za barmena, ali ga je ubrzo potjerao jer prijateljima nije naplaćivao pića. Gazda je brzo otišao u bankrot.

Usporedo s Einstürzende Neubauten – uz Kraftwerk vjerojatno i najvažniji njemački band i izvan granica Njemačke – Blixa je postao gitarista The Bad Seedsa. Bio je od to od samoga početka, ali i mnogo više od toga, naročito u studiju gdje je imao uvijek prave ideje za Nicka. On ga je pak obožavao, a prvi put u životu vidio ga je u nekoj TV emisiji i tek kasnije ga je upoznao. Jednostavno su kao dva totalno otkačena umjetnika kliknuli jedan na drugoga. Najmanje je za istaknuti njihov vokalni duet „The Weeping Song“  koji je malo remek djelce.

Nick Cave: “Bio je jako čudan tip. Nemilosrdan,u nekoj situaciji u studiju na snimanjiu s njim nije bilo diskusije. Rekao bi samo: To treba napraviti tako i tako i točka!

Šteta što Blixa nikada nije bio dovoljno prepoznat kao unikatni gitarista što se može često čuti na radovima s The Bad Seeds.

Često su Einstürzende Neubauten dolazili u Zagreb, Tvornicu ili Močvaru i bez uvjeravanja imao sam reporte u Dnevniku HTV-a što je bilo za mnoge nezamislivo, jer ako je itko bio mimo struje u glazbenoj industriji onda su to bili Einstürzende Neubauten. Emitirati report s Einstürzende Neubauten u Dnevniku HTV-a meni je bilo posve normalno. Tako je to nekada bilo, sad se samo spominjalo.

Mnogi ne znaju, i to  iz  objektivnih razloga, da su Einstürzende Neubauten prvi put u Zagrebu bili još daleke 1985. i to u kultnom Kulušiću. Na maloj pozornici kluba jedva su smjestili svoj arsenal 'oruđa i instrumenata'.

Ako se ne varam, 2004. godine imao sam intervju s Blixom u hotelu Panorama na Trgu sportova u Zagrebu i naravno da me od svega najviše zanimala navodna vijest da je napustio Nicka Cavea i The Bad Seeds. U mojoj nevjerici mrtvo-hladno odgovorio mi je:

Da, istina je. Nisam više s Nickom i The Bad Seeds. Nema tu nekih zakulisnih priča ili prigovora i razloga. Jednostavno mi je dosadilo baviti se pop glazbom i želim raditi sasvim druge stvari.

Slučaj je htio sam samo nekoliko mjeseci nakon intervjua s Blixom u Zagrebu odletio u London, a onda vlakom u mitski Brighton. Nedaleko od ovog ljetovališta u jednom malom ribarskom mjestu živio je Nick Cave s obitelji. U hotelu Metropolitan dugo smo razgovarali o albumu „Abbatoir Blues“ snimljenom u Parizu, a bitna je bila u stvari priča oko odlaska Blixe Bargelda. Najprije sam pitao Nicka zašto je Blixa otišao: “Ne znam, iskreno ne znam jer mi nije ništa rekao, niti on niti netko drugi. U svakom slučaju žao mi je“. Na to sam mu rekao da sam bio s Blixom i da sam ga i ja pitao zašto je otišao. Nick će nestrpljivo.“I što ti je rekao? Zašto je otišao?

Samo sam mu prenio Blixin odgovor na što je on nije ništa komentirao osim da je možda i dobro za band da se malo  protrese i krene dalje što je već bilo vidljivo na Abbatoir Blues“

Blixa je nakon napuštanja The Bad Seeds sa suprugom Kineskinjom najprije živio u Pekingu, zatim San Franciscu, a danas se skrasio u svojem rodnom Berlinu i to u nekadašnjem Istočnom Berlinu te nastavio eksperimentirati s Einstürzende Neubauten.

Još 2022. godine na turneji snimili su 22 nove pjesme, a onda ih ponovno snimili u Berlinu i 15 od njih objavili na album „Rampen“ (APM Alien Pop Music) i objavili ga u proljeće ove godine. Neki su šokirani, neki oduševljeni i naglašavaju da to jest najkoherentiji, ali i najrazličitiji opus od svih njihovih dosadašnjih. Osobno ne bih ništa komentirao osim da sam album slušao bez riječi. Magnetski me privukao i jednostavno nikakvim komentarom ne bih htio kvariti sebi užitak.

Na upit jednog novinara da album 'vuče' na „White Alnum“ The Beatlesa Blixa je rekao: “U nekom drugom solarnom sustavu Einstürzende Neubauten bi bio poznat kao što su Beatlesi u našem.“

Još jednu predrasudu ovim albumom možda razbiju članovi Einstürzende Neubauten. Naime, vlada pretežito uvjerenje kako oni nisu humorni, da nemaju smisla za humor. Blixa to želi pobiti: “Možda zato jer smo Nijemci, a o njima vlada takvo mišljenje. Pri tome se zaboravlja na našu 'suhu duhovitost'. Previše nas se uzima ozbiljno, možda zato jer smo Nijemci.

Očito ljut zbog ove teme, Blixa je nastavio negirati njihovu neduhovitost da bi došao do pravog odgovora na kraju. Najprije, Patricia Kaas jednom ga je zamolila da napiše za nju jednu pjesmu o ljubavnom prekidu koju bi snimila s nekim u duetu. Blixa joj pošalje pjesmu: “Ti bez mene, ja bez tebe – to je bolje!“, Patricia mu se nikad nije javila, a on je samog sebe demantirao vrišteći da su Einstürzende Neubauten Beatlesi ne samo u paralelnom nego i u ovom svijetu. I tako naš Blixa napusti Nicka Cavea jer mu je dosta pop glazbe, a onda nakon deset godina stvori sebi i svojima originalnu i autentičnu pop glazbu Alien Pop Music.

Sam svoj majstor. Zašto bi on čekao da netko drugi napravi kada za to ionako nema šanse. Blixa Bargeld ionako je za sebe davno izjavio da ne želi ničime biti dosadan, da obožava biti na pozornici i da je on u stvari jedan od rijetkih avangardnih zabavljača. I tko će njega bolje zabaviti nego on sam sebe i nas ostale.

I dobro mu ide i nakon 44 godine od početka Einstürzende Neubauten. Maja Gujinović iz CharmMusic newsletterom je javila da su u prodaji posljednje ulaznice za sutrašnji koncert Einstürzende Neubauten u Tvornici kulture.

P.S. Glede najnovijih aktivnosti Blixe i ekipe spominju se paralelni svjetovi i ovaj na zemlji tko je gdje poznatiji i tako dalje. Prisjetih se zbog toga intervjua s The Stooges a nazočan je naravno bio i Iggy Pop.

Ron Ashton u jednom trenutku je prasnuo od smijeha od neke njihove interne šale i vrisnuo: “The Stooges nisu rock band. Oni su asteroidni band!

Ashton i Bargeld su stvarno avangardni zabavljači za zemaljske i neke druge solarne sisteme! Jedino bi loše prošli u Las Vegasu u Caesars Palaceu.

 

Foto: Thomas Rabsch