Domaća zadaća Xtra: Fenomen uspjeha J.R. Augusta
31.05.2020. 11:53
Postao je domaćim glazbenim fenomenom i na velika vrata ušao u mainstream. Kako? To nas je zanimalo kada je u pitanju J.R. August. Jer, kada glazbenik osvoji tri glavna priznanja na dodjeli Porin i sve to ostvari s albumom na engleskom jeziku, onda to u Hrvatskoj ima biti raritetno.
I zato smo se skupili i ove nedjelje. Ana (Mala truba) i J.R. August komentirali su važnost diskografa u postizanju opće vidljivosti na glazbenoj sceni, Maja (Sound Report) se osvrnula na kontekste kantautora u okviru domaćeg glazbenog miljea, a Goran (Airplay Radio Chart) pozicioniranja u odnosu na radijski i kontekst svjetskog glazbenog trenutka.
J.R. August mi je rekao da je priželjkivao nagradu za album godine, jer smatra da je to album Dangerous Waters zaslužio. Mislio sam da još uvijek nije vrijeme i da se još uvijek neće dogoditi to da album na stranom jeziku dobije Porina za najbolji album - rekao je, te izrazio zahvalnost svima koji su glasali za njega. Sad kad su mi se malo posložile emocije, vidim da je to malo značajnije nego što sam mislio da jest - rekao je.
Kada smo prije tri godine posljednji put razgovarali na temu diskografa, J.R. August je bio razočaran onime što su mu tada nudili neki diskografi, no to se promijenilo ponudom Croatia Recordsa. Ja sam bio na početku uvjeren da će mi nuditi nešto što meni nije prihvatljivo ili nešto što me vrijeđa, da će me htjeti mijenjati i da ću se morati prilagođavati do neke mjere, ali nisu to napravili - kazao je August te usporedio situaciju u glazbenoj industriji kada je on počinjao i sada. Prije deset godina bilo je moguće raditi bez izdavačke kuće, zato što je to bila nekakva prekretnica u glazbi i svi ti digitalni servisi su tek započinjali, ljudi su sve više počeli snimati i raditi u kućnim studijima sami, na jeftinim instrumentima i gotovo svatko se mogao baviti glazbom. Mislim, to je slučaj i danas, ali jednostavno to se toliko sad proširilo i razvilo u zadnjih par godina, da se opet vratilo na stari model poslovanja, barem ja imam tako osjećaj. Zato opet ima milijarda muzičara i ti sad trebaš isplivati u tom do-it-yourself svijetu. Izdavačka kuća ti do neke mjere može pomoći u tome. Ali, naravno, niti oni ne žele potpisivati i baviti se nekime za koga misle da će sutra odustati ili ulagati u nekoga tko već nije sam napravio jako veliki posao, a ja to definitivno jesam - zaključio je J.R. August.
Croatia Records ispunila mu je još jednu veliku želju. Objedinila je sve njegove dosad objavljene EP-je u jedan LP "Murky Waters", koji je objavljen prije desetak dana. August će uskoro objaviti svoj treći album s potpuno novim materijalom, koji će stilom biti sličan pjesmama s netom objavljene kolekcije EP-ja i zvat će se "Still Waters". (Ana Hotko)
Na domaćoj glazbenoj sceni postoje tri struje. Donedavno su bile dvije, a prije nekoliko je mjeseci spoznata i treća. Prva je "tradicionalna", ona koja oduvijek dominira na popisu nominacija i dobitnika nagrade Porin. To je ekipa koja vlada radijskim eterom, njihovo je stvaralaštvo namijenjeno široj publici koja preferira usputno slušanje, bez većih ambicija za doživljajem glazbe uživo. Drugu struju čine "koncertni" izvođači, čiji su pratitelji ljubitelji glazbe istančanog ukusa. Na njihova djela ćete jako rijetko naići u radijskim eterima, no za njihove će se koncerte uvijek tražiti ulaznica više. Treću, i najnoviju struju čine "streaming" glazbenici koji dominiraju ovim servisima. Njihova publika masovno konzumira plasirane sadržaje, no ovdje se također ne radi o usputnom slušanju, već o cjelodnevnoj konzumaciji glazbe, a ista publika također naginje odlascima na koncerte u kojima djelomično nije bitna kvaliteta izvođenja već setlista, odnosno playlista.
Što je alternativno u albumu “Dangerous Waters”? Prva asocijacija na alternativnu glazbu jesu određene žanrovske izvedenice bazirane na rock glazbi. No, ovo je djelo žanrovski izuzetno teško definirati. Neprocijenjive kvalitete, izuzetne energije, J.R. August kombinira jazz, soul, blues, gospel i pop te kreira jedinstveni umjetnički otisak. Klavir i višeglasje koje unazad nekoliko godina puni lokalne klubove, sada je servirano široj javnosti. “Underground” umjetnik lansiran je na sam vrh suradnjom s diskografskom kućom Croatia Records. I što ga čini alternativnim? Pripadnost drugoj skupini “koncertnih” glazbenika, koji su sada, s obzirom na restrukturiranje prioriteta svjetske glazbene industrije sada prepoznati i u Hrvatskoj, točnije među glasačkim tijelom Porina. Jer, recept radijskog hita bio je svjež prije desetak-dvadesetak godina, a danas su mu jedina glazbena vrijednost tantijemi zbog povoljne količine vrtnje u eteru.
Danas, kada je publika prve skupine u potpunosti postala indiferentna prema glazbi, “alternativci”, odnosno “koncertni” izvođači dobivaju na važnosti. Vrijeme je kada mainstream zbog manje kreativne hiperprodukcije gubi na značaju, ali i isplativosti. Došlo je vrijeme “alternativaca”, kvalitetna glazba je ponovno na cijeni, jer publika koja je spremna uložiti u istu ima istančan ukus. I zato je “Dangerous Waters” danas album godine. (Maja Trstenjak)
Da, to je ta priča. Prvi puta ispričana u domaćem diskografskom okruženju. Da novi izvođač godine na Porinu istovremeno osvoji nagradu za Album godine i Alternativni album godine. I da, još k tome, ploča bude izvedena na engleskom jeziku. Kruna je to pojavnosti koju J. R. August njeguje na domaćoj glazbenoj sceni i kruna godine u kojoj je kantautor – potpisavši ugovor za veliku diskografsku kuću – dobio konačnu vidljivost u okrilju domaćeg glazbenog mainstreama.
Na svjetskoj razini slično iskustvo ove godine imala je Billie Eilish, pomevši Grammyje s osvojenim nagradama u sve četiri najvažnije kategorije. Možda bismo mogli reći da Billie i J.R. imaju ponešto zajedničkoga. Recimo to da o njima s poštovanjem govori kompletna glazbena javnost. Ili da je njihov izričaj posve jedinstven u vlastitom glazbenom okruženju. To okruženje kod Augusta je lokalno, kod Billie globalno, ali slijed je tu. Razlika, dakako, ima, no oboje su – poput padobranca – uletjeli u srednju struju i tu ostali.
Billie Eilish je svjetski fenomen sve većega utjecaja i istinska ikona vlastite generacije. J.R. August je domaće ime od kojega se u budućnosti isto tako puno očekuje, ali ima problem s emitiranjem pjesama u radijskom eteru. Ono ni izdaleka ne prati radiofoničnu prilagodljivost njegove glazbe, uspjeh kakav postiže i atraktivnost kakvu svojom pojavom nudi. No, u tome ni izdaleka nije jedini. Priča oko toga na koji način radijske stanice pristupaju glazbi, slojevita je. Ona postaje ozbiljnom smetnjom napretku domaće radijske industrije, njezinih prihoda i medijskih dosega, ali i razvoju domaće pop kulture općenito. No, to je već sasvim druga tema. (Goran Komerički)