Prvi koncert sezone Zagrebačkog kvarteta
09.10.2014. 04:13
[caption id="attachment_4064" align="aligncenter" width="500"] Zagrebački kvartet[/caption]Zagrebački kvartet, jedan od najcjenjenijih hrvatskih ansambala, sa svojim je radom započeo prije punih 95 godina. Prvotnu četvorku činili su proslavljeni violinist Vaclav Huml (njegovo ime danas nosi prestižno međunarodno violinističko natjecanje), Milan Graf na drugoj violini, violist Ladislav Miranov i violončelist Umberto Fabri, postavivši visoke standarde svima koji su ih naslijedili u ovom sastavu. A naslijedili su ih uvijek iznova vrsni gudači, pa je Zagrebački kvartet tijekom 95 godina, za vrijeme kojih su održali preko 4000 koncerata i snimili više od 60 diskografskih izdanja, postao sinonim za vrhunski glazbeni doživljaj. Tu činjenicu potvrđuju i brojne domaće i inozemne nagrade, među ostalima Porin za poseban doprinos hrvatskoj glazbenoj kulturi i Nagrada Vladimir Nazor za životno djelo.
Da se ta tradicija uspješno nastavlja Zagrebački kvartet je dokazao na svom prvom koncertu u sezoni 2014./2015., održanom u utorak, 7. listopada u dupkom punoj dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda. Sadašnjim članovima kvarteta, kojeg čine Davor Phillips (druga violina), Hrvoje Phillips (viola) i Martin Jordan (violončelo) ovoga se ljeta pridružio novi član, mladi Marin Maras, naslijedivši Sergeja Evseeva na mjestu prve violine. Marin Maras je uistinu mlad – ima svega 24 godine, a njegovo sviranje već odlikuje muzička zrelost i prštava virtuoznost. Rođeni Dubrovčanin, Maras je, kao svojevrsno „čudo od djeteta“, Muzičku akademiju u Zagrebu upisao u dobi od 15 godina u klasi prof. Leonida Sorokowa. Diplomirao je 2011. godine,potom se školovao na prestižnom Univerzitetu za glazbu i primjenjene umjetnosti u Beču, a posljednjih godina je stipendist međunarodne akademije Liechtenstein. Popis njegovih nastupa na prestižnim domaćim i svjetskim festivalima i pozornicama, suradnji s vrhunskim dirigentima i orkestrima te osvojenih nagrada na međunarodnim i natjecanjima uistinu je dug i impresivan, a ovo je tek njegov početak! Ne čudi stoga da je, unatoč mladosti, upravo na njega pao izbor da postane prva violina prestižnog Zagrebačkog kvarteta.
Već u prvim taktovima Gudačkog kvarteta u A-duru Ivana Mane Jarnovića pokazalo se da je izbor bio itekako opravdan. Sam skladatelj je u svoje vrijeme (a živio je u 18. stoljeću i bio suvremenik Mozarta i Haydna) bio slavljen kao jedan od najvećih violinskih virtuoza. Ne čudi stoga da je u cijelom djelu prisutna dominacija prve violine, zbog čega je Marasov lijepi i profinjeni ton zablistao u punom sjaju. Zapanjujuća je i lakoća s kojom Maras savladava virtuozne dijelove svoje dionice, čineći virtuoznost nenametljivom i pitkom. No nikako ne smijemo zanemariti i ostale članove kvarteta, također sve redom izvrsne glazbenike koji zajedno s Marasom čine homogenu cjelinu u svim aspektima izvedbe. Njihovu vrhunsku interpretaciju djela odlikuju izrađenost fraze, stilska i tehnička preciznost, virtuozni elementi i raskoš dinamike. Pritom svi članovi kvarteta (a što je najvažnije u zajedničkom muziciranju) „dišu“ kao jedno, međusobno se nadopunjuju i vidljivo uživaju u zajedničkom muziciranju. To se dalo „iščitati“ i na njihovim licima, na kojima je svako malo zatitrao smiješak te se njihova energija lako prenijela i na publiku.
U prvom dijelu koncerta Zagrebački kvartet izveo je još jedno djelo iz razdoblja klasike (18. st.) i to 3. gudački kvartet u C-duru Josepha Haydna, nazvanog „Ptičji“ zbog ljupkosti ukrasa glavne teme u prvoj violini. I ovdje su ovi vrsni glazbenici poštivali stilska obilježja klasike – lakoću, lepršavost i vedrinu, interpretirajući djelo s puno duha i šarma. No u drugom dijelu koncerta čuli smo nešto posve drugačije. Gudački kvartet u g-molu Edvarda Griega (1843. – 1907.) jedno je od najzanimljivijih djela ovog norveškog skladatelja, inače predstavnika romantizma u glazbi. Utemeljen na temi kojom je Grieg uglazbio stihove pjesme „Minstrel“ Henrika Ibsena, a koja se provlači kroz sva četiri stavka, ovaj gudački kvartet zadivljuje neobičnim bogatstvom teksture koja stremi ka orkestralnom zvuku. Vjerojatno je upravo ta, za gudačke kvartete neobična „zasićenost“ teksture i energičnost zvuka instrumenta inspirirala članove Zagrebačkog kvarteta pa su Griegovo djelo izveli s puno strasti, bogatog i „masnog“ tona, „sočnog“ vibrata te razigranosti u temama plesnog karaktera.
Na kraju koncerta, nakon posljednjeg, vatrenog akorda, publika (a bilo je tu svih uzrasta) nagradila je ove iznimne umjetnike burnim pljeskom i ovacijama te ih nekoliko puta vraćala na poklon. S pravom, jer radilo se o pravoj glazbenoj poslastici, koja bi sigurno bila primamljiva i onima koji inače ne slušaju klasičnu glazbu. Prečesto čujemo kako više nema dobre glazbe i dobrih glazbenika, ali kad malo „zagrebemo“ ispod površine i pogledamo izvan onoga što nam serviraju nametljivi mediji vrlo brzo shvatimo da su kvalitetna glazba i vrsni glazbenici svuda oko nas. Potrebno je samo malo više obilaziti „žive“ koncerte, proučiti ponudu i krenuti u potragu.
Za početak, eto Zagrebačkog kvarteta. Svojim su prvim koncertom u sezoni dostojno potvrdili stoljetnu reputaciju ovog ansambla. No ciklus je tek započeo. U ovoj sezoni Zagrebački će kvartet u dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda održati još pet koncerata, a radi se uistinu o izvanrednim glazbenicima koji svojim umijećem ruše sve barijere. Stoga, topla preporuka svima – onima koji vole klasičnu glazbu, ali i onima koji ju možda još nisu otkrili. Sa Zagrebačkim kvartetom ne možete pogriješiti.
Danijela Pintarić