Intervju

Ljudi iza scene: Ante Zvonimir Stamać i Sven Grbec o festivalu Remote

Ljudi iza scene: Ante Zvonimir Stamać i Sven Grbec o festivalu Remote

Premijerno izdanje glazbenog festivala proširene stvarnosti održat će se 20. i 21. veljače ove godine. Festival Remote na virtualnoj će pozornici ugostiti Elemental, Nipplepeople, ABOP, Chui, Mi Vidu, Mixed Up Mary, Mašinka i Eleven. Prvi domaći festival ove vrste pobudio je veliki interes javnosti, a ulaznice su prodane u petnaest zemalja na tri kontinenta. Tehnička realizacija ovog projekta prva je i za sada jedinstvena u regiji, stoga smo odlučili saznati nešto više od „ljudi iza scene“. Odgovore su nam dali organizator i producent Ante Zvonimir Stamać „Zvone“ te scenograf i majstor rasvjete Sven Grbec „Maci“.

Kako će izgledati pozornica prvog domaćeg virtualnog glazbenog festivala?

Maci: Kao što kada idete na neki festival ne znate kako će izgledati pozornica jer set designeri rijetko otkrivaju njen izgled, tako i za virtualne setove nećemo prije početka otkrivati dizajn i scenografiju, ali ćete sigurno vidjeti nešto drugačije i dosad neviđeno kao npr. izvođače smještene u svemir na raznim planetima vama, a i nama nepoznatima. 

 

Koji su najveći izazovi s kojima se susrećete pri organizaciji ovakvog projekta?

Zvone: Svi izazovi proizlaze iz činjenice da smo prvi pa samim time nemamo koga pitati. Prvi je tehničke naravi, predvidjeti što bi sve moglo poći po krivu, naći rješenje i smanjiti svaku mogućnost za grešku. Drugi izazov je kako u ovoj hektičnoj buci informacija u kojoj smo se svi našli objasniti potencijalnoj publici da je ovo nešto drugačije od svega što su vidjeli, da ima ozbiljnu umjetničku vrijednost i da je vrijedno pažnje.

 

Mnogi su svjetski glazbenici prošle godine oduševili inovativnim virtualnim koncertnim idejama. Postoji li određeni glazbenik i projekt koji ste uzeli kao uzor u kreiranju ovog?

Zvone: Pa mislim da nema neki točno određeni koncert koji je bio uzor za Remote. Ali tamo nekad u 5. mjesecu kad se Katy Perry na American Idolu nasloni na virtualnu stolicu i stolica se nagne je bio trenutak kad smo Maci i ja prvi put počeli ozbiljno razmatrati kako primijeniti ovu tehnologiju na našoj sceni i s našim mogućnostima.

 

Koliko domaća produkcija virtualnih događanja kaska za svjetskom te kaska li uopće? Kakvo će iskustvo dobiti posjetitelji festivala Remote?

Maci: Teško je pričati o domaćoj produkciji i uspoređivati je sa svjetskom, barem na tehničkoj razini. Vani izvođači imaju puno više opcija s kim mogu raditi, koju opremu koristiti, ali i budžeti za takve produkcije su dosta viši. Npr. vani jedna rental kompanija kao što je PRG ima studije koji su namijenjeni isključivo Extended Reality produkcijama. U Hrvatskoj se upravo ovim projektom želimo približiti toj razini i napraviti temelje za daljnje razvijanje.

 

 

Po čemu će se festival Remote razlikovati od ostalih virtualnih glazbenih festivala?

Maci: Dosta je razlika od ostalih festivala, barem što se tiče naše regije. Do sada na ovakvoj platformi u regiji nismo imali festivale. Jedna od glavnih značajki je to da je ovaj u potpunosti live, stream je uživo, ništa se ne snima pa radi post fx niti preinake. Druga značajka je korištenje live tracking sustava za kamere. Sustav se koristi u svim high end produkcijama (npr. u zadnje vrijeme Gorillaz live stream, Billie Eilish, MTV Video Music Awards, Katy Perry, Alicia Keys,...) i ovo je prvi put za live stream da se kod nas koristi za potrebe streamanja koncerta. I zadnja, ali ništa manje važna, je značajka da za svakog izvođača dizajniramo custom made 3D prostor.

 

Kako ćete osigurati tehničku kvalitetu sadržaja? Koji je najzanimljiviji dio opreme koju ćete koristiti i što ona omogućuje?

Maci: Kao što smo spomenuli prije, koristimo najmodernije tehnologije koje će nam osigurati najveću moguću kvalitetu. To su camera tracking sustav i Notch – jedan od najboljih live render programa na tržištu. Od naših partnera na projektu, Promo Logistike, osiguravamo najbolju audio i video opremu za sam streaming. Također, Mozaik Grupa nas je ugostila u novom studiju iz kojeg ćemo streamati festival.

 

Je li u Hrvatskoj bilo teško okupiti ekipu koja bi realizirala ovakav sadržaj?

Maci: U Hrvatskoj postoji jako velik broj kvalitetnih tehničara, tonaca, audio vizualnih umjetnika, dizajnera rasvjeta i ostalih povezanih sa scenom na bilo koji način, tako da s pronalaženjem kvalitetnih ljudi za izvedbu projekta nije bilo velikih problema. Također, čim su ljudi čuli da na ovom području radimo takav projekt, zainteresiranost je samo rasla.

 

Jesu li vas već kontaktirali i kolege iz regije? Nakon organizacije festivala Remote, postoji li interes za proširenjem priče i u regiji?

Zvone: S kolegama iz regije smo stalno u kontaktu, interes svakako postoji, ali zasad nema nikakvih konkretnih planova. Vjerujem da svi čekaju kako će proći ovi prvi koraci koje svi radimo online.

 

 

 

Kako ste prilagodili program svakom bendu? Možete li nam otkriti neki zanimljivi detalj?

Maci:  Za svakog izvođača dizajniramo custom made 3D prostor prema njihovim inputima te prema samom žanru izvođača. Zanimljivo je to da, kao i na pravom koncertu, imamo dizajnere rasvjete i video dizajnere koji, kao na pravom koncertu, tako i na virtualnom, upravljaju video i light elementima  scena. Dodatna zanimljivost je to što nismo ograničeni na stvarne elemente, tako da ćemo u svakoj sceni imati i elemente koje inače na koncertima ne možemo vidjeti.

 

Koliko se organizacija virtualnog festivala razlikuje od onog uobičajenog, fizičkog? Koje su prednosti, a koje mane virtualnog?

Zvone: Pa, nema ljudi na lokaciji. Ne trebaš se brinuti o nekim stvarima o kojima se ni inače kod nas baš ne razmišlja, ali mene su uvijek te stvari nekako najviše mučile iz perspektive organizatora, a to su health and safety i crowd control protokoli. Ne trebaš ni stotine redara, niti stotine volontera da čiste poslije festivala. Mane su iste prirode. Nema ljudi. Znači nema onih prihoda koji su na nekim festivalima i većina prihoda, a to je ugostiteljstvo.

 

Budući da je 2020. godina bila teška za glazbenu industriju s velikim padom prihoda, jeste li dobili financijsku podršku određenih državnih ustanova za organizaciju ovakvih projekata? Imaju li i sponzori razumijevanja i interesa za ovakav događaj?

Zvone: Da. Remote je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija putem natječaja za programe digitalne pretvorbe i kreiranje novih kulturnih i edukativnih sadržaja. Sponzori imaju interesa, velik dio njih zapravo u ovoj situaciji ne ulaže u evente ili u ikakva sponzorstva jer se ni sami ne nalaze u nekoj zahvalnoj situaciji. S druge strane imaju jako puno razumijevanja. Svima koji imaju išta pameti u glavi je jasno da je muzička industrija devastirana pandemijom. Na svu sreću, ipak većina ljudi u ovoj državi nisu trolovi koji misle da bi mi svi trebali kopati krumpire.

 

I za kraj, zašto bi svaki ljubitelj glazbe trebao posjetiti festival Remote?

Zvone: Pa prvenstveno zato što ovakve nastupe još sigurno nisu gledali Ovo je sam vrh tehnologije koji koriste najveće svjetske zvijezde i koji je kod nas zasad neviđen. Ovo je više od streama. Zato što virtualnost ionako ne možeš doživjeti na pravom koncertu, ovaj koncept je smišljen upravo da  ponudi kvalitetan zabavnan i umjetnički sadržaj dok sjediš doma na kauču. Zato što kupiš jednu kartu, a vas koliko stane na kauč može gledati festival Ako imaš veliki kauč i podijeliš kartu s prijateljima, može biti dosta jeftina. I na kraju zato što bi svi mi najraije htjeli da se koncerti vrate. I glazbenici i publika i organizatori i novinari i menadžeri i PR-evi i ton majstori i lightmani i riggeri i svi drugi, ali to se izgleda neće uskoro dogoditi. Svaki pravi ljubitelj glazbe će podržati sve što trenutno s najvećim naporima svi pokušavamo izvesti. I Remote i virtualni koncert Josipe Lisac i Magic Box 808-ice i Pozitivnog Ritma i Virtualnu Jabuku i sve druge projekte koji pokušavaju održati scenu na životu.

i je kod nas zasad neviđen. Ovo je više od streama. Zato što virtualnost ionako ne možeš doživjeti na pravom koncertu, ovaj koncept je smišljen upravo da  ponudi kvalitetan zabavni i umjetnički sadržaj dok sjediš doma na kauču. Zato što kupiš jednu kartu, a vas koliko stane na kauč može gledati festival, ako imaš veliki kauč i podijeliš kartu s prijateljima, može biti dosta jeftina. I na kraju zato što bi svi mi najrađe htjeli da se koncerti vrate i glazbenici i publika i organizatori i novinari i menadžeri i PR-evi i ton majstori i lighthmani i riggeri i svi drugi, ali to se izgleda neće uskoro dogoditi. Svaki pravi ljubitelj glazbe će podržati sve što trenutno s najvećim naporima svi pokušavamo izvesti i Remote i virtualni koncert Josipe Lisac i Magic Box 808-ice i Pozitivnog Ritma i Virtualnu Jabuku i sve druge projekte koji pokušavaju održati scenu na životu.

dr.sc. Maja Trstenjak
dr.sc. Maja Trstenjak

Glavna urednica portala Sound Report